Blogg

Blogg


Få ut det bästa av hemmakontoret

Få ut det bästa av hemmakontoret

Det förekommer ofta hinder i hemmakontoret. Hinder som utgör en fara mot din produktivitet och som är kända för att skapa frustration och besvikelse. För att få ut det bästa av ditt hemmakontor är det viktigt att känna till några typiska scenarion och vad du kan göra åt dem.

Att slå ihop jobb med privatliv

Det bör inte komma som en chock att sammanslagningen av jobb och privatliv när man jobbar hemifrån kommer med stora frestelser för att hitta på annat. ”Nu skickar vi ett mejl till min vän, en intressant artikel för nya matlagningsrecept, eBay har reducerat pris på en smidig produkt”. Letar vi igenom allt det där kommer vi snart hitta en aktivitet som faktiskt har med ditt jobb att göra.

För att inte tappa koncentrationen helt och hållet är det viktigt att man försöker hålla sin integritet även i hemmet när det är arbetstid som råder. Till exempel kan du på morgonen, precis innan lunchdags eller på början av kvällen, sätta bestämda tidpunkter där du håller dig till att utföra personliga ärenden. Resten av tiden allokerar du till att fokusera på ditt arbete så att det också blir gjort. Att blanda ihop båda världarna, privatliv och arbete, i en och samma ”genre” är inte hållbart. Det kan vara svårt till början men är absolut inte omöjligt.

Det är lätt att tappa fokus från jobbet och istället utföra andra aktiviteter som exempelvis att skicka iväg ett irrelevant mail, se klart på en intressant video eller bara utforska nätet efter andra ämnen som man kan finna intressant. Dessa är några få men typiska fallgropar som framkommer eftersom jobbet och annan underhållning krockar när man arbetar hemifrån. Särskilt när allt finns att åtkomma i en och samma skärm är det lätt att hamna i en sådan bana.

Tips: Ni kan se i vårt tidigare blogginlägg ”Det optimala hemmakontoret” att en hjälpsam lösning är att bestämma en plats i hemmet som ämnas endast för arbete och inget annat. På så vis associerar hjärnan platsen med jobb och risken för andra frestelser att dyka upp reduceras enormt.




Konstant tillgänglighet


En liten andel av er har säkert upplevt känslan av mer arbete när ni arbetar hemifrån. Det är ingen chock då det är lätt för ens chef att tänka ”Den och den personen jobbar just nu hemifrån, så jag ringer dem någon gång runt 18:00”. Hemmakontoret kommer, i vissa fall, tyvärr med risken för just det där och det är inte acceptabelt.

Om du vill undvika att din chef eller en någon annan utnyttjar tillfället till att klämma ut extra energi utöver din vanliga rutin, är det smart att du tillsammans med din chef etablerar tydliga villkor för situationen. Tillsammans med din chef kan ni komma överens om ett system som gynnar er båda. Ett tydligt samspel som omfattar när du kan nås och när du slutar arbeta för dagen kan hjälpa att eliminera risken med den ”konstanta tillgängligheten” som har en tendens att dyka upp.

Liten notis: Vartenda samtal från din chef är inte ett försök på deras sida att be dig utföra ytterligare uppgifter. I tider som de vi står framför just nu är det viktigt för chefer att kolla läget med sina kollegor för att säkerställa att uppgifter avklaras. Om du märker att antalet kontroll-samtal ökar kanske det kan vara gynnsamt att ta ett samtal/möte med din chef om potentiell tillits problem.




Distrahering från arbetet
Vem som än börjar arbeta hemifrån i ett hemmakontor måste först anpassa sig själv och sin miljö till den nya situationen. Självklart kan det kännas konstigt i en viss början när man skiftar från en arbetsplats utanför hemmet, till att arbeta hemma. Det finns flera distraktioner som inte får ta ens uppmärksamhet när det är arbetstid som gäller.

Endast en lösning finns till detta problem: gör dig av med allt som har en riskfaktor att negativt påverka arbetets gång. Saker som bilder, tv, mobiler och även vissa möbler bör läggas undan eller anpassas till den nya miljön. Man kan testa att ta 1 dag till att vara extra uppmärksam på vad som drar ens uppmärksamhet iväg och på så vis notera objektet som bidrar till problemet. När det är klart och objekten flyttat, kommer du snabbt lägga märke till hur ditt fokus ökar och du får mer gjort under en arbetsdag. Testa kika runt i ditt rum nu och se efter vilka saker som du vet om brukar få dig att tänka på annat, kanske det är dags att lägga undan dem?

Tips: Även musik kan vara väldigt distraherande. Här kan det vara väldigt subjektivt om vilken genre av musik som hjälper en fokusera allra bäst. En generell riktlinje brukar man säga är klassisk musik. Om du har en Spotify-prenumeration kan man på en enkel sökning hitta spellistor som varar flera timmar och som innehåller endast klassisk musik. Här kan ni finna en länk som leder er till en klassisk spellista på Spotify som de har själva skapat.


Ytterligare spellistor:
Musik för koncentration.
Lo-Fi koncentration.
Piano älskaren.



Skepticism

På tal om tillits problem, många arbetsgivare känner stor skepticism mot hemmakontoret eftersom de antar att de inte kan verifiera sina medarbetares arbetsuppgifter och prestationer. Låt inte dig själv känna ängslighet över det här eftersom det går motverka.

Om du arbetar och avklarar dina projekt och uppgifter i tid som din arbetsgivare delegerat till dig, kommer han eller hon bli ännu säkrare på att du faktiskt arbetar hemifrån och inte ljuger bakom deras rygg. På så vis etablerar du och din arbetsgivare ett bättre förhållande till varandra som är hälsosamt för båda parter. Så småningom råder det inget tvivel om att du är en individ som man kan lita på i vått & torrt!

Har ni inte redan kikat på bloggen ”Det optimala hemmakontoret” kan ni göra det också för att utöka er kunskap för en optimal arbetsplats hemma och hur du kan se till att din är optimerad!
Glöm inte att vi svarar på alla funderingar och ni är välkomna att kommentera nedan.


Känner du igen dig i någon av punkterna?

Hälsningar

FPshop



Det optimala hemmakontoret

Det optimala hemmakontoret

Att jobba hemifrån har sina för -och nackdelar. Distraherande faktorer (inte bara mobiltelefonen) suger väck viktig fokus och försämrar din produktivitet. Vad kan du göra för att säkerställa att din arbetsplats är optimal? Denna guide har i ändamål att hjälpa dig på rätt väg med hjälp av 5 enkla punkter.

1. Eliminera distraherande faktorer

Låter kanske självklart i sin helhet men det är inte alltid det är så tydligt vad som egentligen distraherar dig från ditt arbete. Idealistiskt sätt, bör arbetsplatsen (ditt hemmakontor) vara ett separat rum eller ställe. Detta bidrar till att du tar ett avstånd från din privata miljö som annars kan verka som en stor distraktion med sina frestelser och därigenom ökar du din kapabilitet till att fokusera ännu bättre på ditt arbete. Miljön du i slutändan väljer ska helst vara en dedikerad och avlägsen plats för endast arbetet så att du endast associerar miljön för arbetet och inget annat.

Det är också viktigt att se till så att andra distraktioner, inte bara mobilen, läggs undan. Personliga föremål som exempelvis bilder, även ljud och möbler kan också bidra till distraktion då även dem associeras med personliga saker, det är väldigt lätt att drömma tillbaka till det där minnet i ramen. Studier har visat att om en säng eller soffa framkommer på en dedikerad arbetsplats har det bidragit till minskad produktivitet då associationen för soffa och säng undermedvetet bidrar till att man väldig enkelt kan besluta sig för att slappna av när det egentligen inte bör göras.


2. Var medveten om att du arbetar


Att ge en extra liten påminnelse till sig själv om att man faktiskt är i arbetsläge har visat sig vara viktigt för att sätta hjärnan i rätt fokus. Även om det inte är relevant att du lämnar hemmet för att utföra arbetet så är det väsentligt att du ser till att ställa in dig själv på att från och med viss tidpunkt och framåt så är det jobb du ska utföra. Det är extra viktigt att tänka på detta då hemmet, som vi alla vet, bidrar till stor frestelse för annan underhållning.

Människor som arbetar hemifrån har utformat en rad olika strategier för detta. Medan somliga förlitar sig på en viss form av arbetsritual, så föredrar andra att ta på sig sin vanliga arbetsklädsel för att få in sig i rätt inställning mentalt. Likaså kan man också ha en viss form av ritual för att indikera för sig själv att dagens arbete är över så att hjärnan kan koppla av efter en effektiv och produktiv tid på jobbet.

Notera att om du vill se till att du arbetar effektivt hemifrån bör du avstå från att använda sängen eller soffan som en dedikerad arbetsplats då dessa alternativ inte bidrar till en nödvändig och viktig ”jobbkänsla”.



3. Hitta en rytm

Du har säkerligen hört att många som arbetar hemifrån oftast skryter om hur flexibel deras dagar ser ut. Det råder inget tvivel om att du har en stor frihet när du arbetar hemifrån men det betyder inte att man ska kasta alla tidigare vanor ut genom fönstret, det är inte hållbart. Om du vill arbeta effektivt hemifrån är det en ypperlig bra idé att mer eller mindre införa en rytm i ditt dagliga arbete. Detta kan ni göra i ett schema. En bra start är att börja understryka när du ska:

  > Börja arbeta
  > Ta en paus
  > Sluta arbeta



Bestämda tider för vad du ska göra och när du ska göra en viss aktivitet hjälper dig att arbeta i ett fokuserat, koncentrerat sätt och bidrar även till att du får en rutin. Rutiner har visat sig vara väldigt hjälpande för människor då en anpassad struktur gör oss effektivare, bryter dåliga vanor och sparar oss mycket tid.

Glöm inte att hålla koll på klockan. Medan somliga jobbar särskilt effektivt under de första tidiga timmarna på dygnet, jobbar andra särskilt effektivt mot lunchtid osv. Det är viktigt att hitta vad som fungerar bäst för dig. Om du inte vet mellan vilka tider på dygnet som du får mest gjort så är en bra början att testa 1 vecka för att hitta det speciella intervallet där du får mest gjort. Eftersom du arbetar hemifrån har du mer eller mindre friheten till att experimentera fram det här och hitta en rytm som passar dig och som inte är baserad på dina kollegors eller din chefs idé.



4. Skaffa dig relevant och ordentlig utrustning

Att vara effektiv hänger lika mycket på dig som på utrustningen du använder dig av för att klara av en given uppgift. Det råder inget tvivel att en individ med samma kapabilitet som du fast med bättre verktyg kommer uppnå resultat inte bara snabbare, utan också mycket bättre. Därför är det smart att investera, i den mån du kan, i verktyg som är relevanta och bevisade till att förbättra ditt arbete. Verktyg som:

  > Bra internetuppkoppling 
  > Stort skrivbord
  > Snabb dator
  > Ergonomisk stol

Dessa nämnda verktyg kan man säga är en bra start för att se till så att du kan arbeta mer effektivt än tidigare. Notera att en ergonomisk stol är extra viktigt för dig som spenderar en stor del av arbetstiden hemma. En stol som är anpassad för din längd & vikt tillsammans med ryggsupport som följer ryggens naturliga kurva samt ytterligare funktioner som justerbara armstöd kan avlägsna känslan av trötthet efter en lång tids sittande.

 

5. Sätt dagliga mål

Denna har vi alla hört ofta och det är inte konstigt. To do- eller prioriteringslista som man också kan kalla dem, har visat sig vara ett väldigt uppskattat sätt att organisera sin dag på. I sin helhet betyder det att organisera sin dag efter hur och vad du ska utföra. Projekt bryts ned i delar och ger en tydligare bild till vad som bör göras och ger dig en strategi till hur du kan klara av uppgifterna du har.


Ett bra tillvägagångsätt kan vara att börja med att skriva upp allt du vet du behöver få klart på en given dag och sedan skapa en prioriteringslista med vilken uppgift som är viktigast att få klart först. Efter det kan du sedan bryta ner uppgifterna i mindre, tydligare delar för att ge dig en exakt bild av vad som bör göras. När du avklarar ett delmoment i en uppgift kommer du efterhand lägga märke till hur stress även reduceras och en känsla av att du har kontroll över din dag framträder. Ju mer du klarar av på din lista desto större känsla av positiv produktivitet kan du känna som i sin tur även kan motivera dig. Genom att systematiskt arbeta dig igenom dina punkter får du fram en rutin och kan känna ro i att du har gjort klart målen för dagen.

Extra tips: Läs gärna ”De 7 Goda Vanorna" av Stephen R. Covey som går igenom den gemensamma nämnaren för framgångsrika individer och hur du kan tillämpa deras strategier för arbetsplatsen.

 
Detta summerade det optimala hemmakontoret på 5 enkla steg! Vi hoppas att ni har lärt er något nytt, kanske till och med fått inspiration till att anpassa ert hemmakontor ytterligare. Kommentera gärna i kommentarsfältet era tankar & åsikter så återkopplar vi på era frågor och funderingar!

Vänliga hälsningar

FPshop

Kategorier

Arkiv

ARTIKEL 1 AV 2.1 2  Nästa »  | Visa alla